Het vak Nederlands vond ik als kind vreselijk saai. De taal werd compleet ontleed en van ontleden begreep ik geen snars. Desondanks studeerde ik journalistiek en werd schrijver en schrijfdocent.
Net als ieder kind leerde ik taal, om te begrijpen en begrepen te worden. Dat ging goed tot ik leerde over spelling en grammatica: 't Kofschip, d of dt, ontleden. De regeltjes waren zo abstract dat ik ze niet kon koppelen aan de inhoud. Gelukkig vroegen mijn ouders vooral hoe en waarom ik iets schreef. En hoe liever ik wilde dat zij mijn teksten begrepen, hoe meer ik ging letten op spelling en zinsbouw.
Alles wat ik nu doe heeft te maken met schrijven en leren. Ik geef creatieve schrijflessen op scholen, bij bedrijven en bij kunstencentra. En ik schrijf scripts voor uitlegvideo's, teksten voor brochures en e-learnings.
De vragen die mijn ouders mij stelden, stel ik nu aan mijn leerlingen, cursisten en aan de schrijvers die ik coach.
Schrijfdocent werd ik niet zomaar. In 2017 studeerde ik een jaar aan Dactylus, een academie voor schrijfdocenten. Sindsdien werk ik als docent creatief schrijven voor kunstencentra, scholen, stichtingen en bedrijven. Ik geef les aan scholieren, studenten, hobbyschrijvers en werkschrijvers.
Bij al mijn lessen staat de inhoud van de tekst voorop. Grammatica en spelling kunnen taal rijker, spannender en leuker maken, maar ook ingewikkeld, eng en stom. Mijn eerste doel is dat kinderen én volwassenen vertrouwd raken met taal en plezier krijgen in schrijven.
Een taalronde over dingen die je met een opa of oma hebt gedaan. Luuk uit groep 3 tekende, juf Nina schreef zijn verhaal erbij.
'Een kind leert een taal, om te begrijpen en begrepen te worden. Als schrijfdocent volg ik deze natuurlijke taalontwikkeling. Dat doe ik op verschillende manieren. Een methode die ik graag gebruik, is de 'taalronde' van Stichting Taalvorming.'
Taalrondes
'Een taalronde is een doordachte opbouw van taalwerkvormen waarbij alle taaldomeinen aan bod komen: praten, luisteren, schrijven, lezen en taalbeschouwing. Het is een procesgerichte methode die goed aansluit bij andere taalmethodes en bij thematisch werken. Wat voor tekst je ook schrijft, een gedicht, betoog of verslag, fictief of non-fictief, de eigen ervaring is het vertrekpunt.'
Goochelen met nieuwe verhalen
'alles mag, niets is fout'
zoeken, strepen, steeds verdwalen
Goochelen met nieuwe verhalen
woorden op papier, ze stralen
wonderlijk hoe het zich ontvouwt
Goochelen met nieuwe verhalen
de zin voelt weer vertrouwd.
- Wendy | creatief schrijven bij een kunstencentrum
Wat een geweldige lessen heb ik van je gehad. Ik vind je een topleerkracht. Heel gedreven en lekker veel opdrachten; geen tijd te verliezen.
Wat ik goed vind aan jou vorm van lesgeven, is dat de kaders die je geeft in balans zijn met de creatieve vrijheid van de cursist. Je zette mij op het verkeerde been, ik ontdekte mijn luchtige kant en ik leerde feedback geven op gedichten. Spannend maar leerzaam.
- Jacqueline | beeldgedichten schrijven bij een kunstencentrum
Voor drie Inspiratiedagen voor de medewerkers van Elver, hebben we Nina als schrijfdocent gevraagd workshops creatief schrijven te verzorgen. Dit heeft ze ontzettend leuk opgepakt. Nina kwam met creatieve voorstellen en dacht met ons mee. De workshops werden goed ontvangen en waren erg leuk, leerzaam en hebben mooie inzichten gegeven. Ik heb zelf deelgenomen en was persoonlijk ook erg enthousiast en geïnspireerd.
- Melissa | creatief schrijven op de werkvloer
Bij een kunstencentrum
Nina gaf al schrijfcursussen bij kunstencentra in Nijmegen, Utrecht en Leiden. Welke stad volgt?
Op de werkvloer
Nina geeft schrijftrainingen waardoor mensen met plezier betere teksten schrijven.
Schrijf ik voor jou, dan schrijf ik voor je doelgroep. Ben jij mijn opdrachtgever, dan heb je een maatschappelijk doel. Samen maken we teksten beter en de wereld mooier.
Na mijn opleiding journalistiek begon ik in 2013 direct als ZZP'er. Ik wilde nog vrij zijn, overal aan snuffelen, zoeken wat het beste bij mij paste. En eigenlijk doe ik dat nog steeds. Ik weet waar ik goed in ben en waar ik energie van krijg, maar ben nooit uitgesnuffeld.
Ik krijg energie van:
Ik schrijf, redigeer en herschrijf:
Een tekst redigeren of herschrijven?
Heerlijk! Van een vage lap tekst maak ik een bondig, begrijpelijk en aantrekkelijk verhaal. Teksten voor vakgenoten vertaal ik voor de doelgroep. Natuurlijk verbeter ik spelfouten en grammaticale missers, maar dat kan iedere goede redacteur. Wat mij speciaal maakt, is mijn bullshitradar. Bullshit sluipt erin. Het nestelt zich vaak ongemerkt in een tekst. Zelfs de beste schrijvers hebben er last van.
Verschillende vormen van bullshit:
Verschillende oorzaken voor bullshit:
Tekst met of zonder bullshit
Heb jij een goede reden voor bullshit? Dan verwerk ik de bullshit zo goed mogelijk in de tekst. Geen reden voor bullshit? Weg ermee!
Nina schrijft eenvoudig, beeldend en snel. Ze weet hoe je een goed script schrijft met een duidelijke structuur en een rustig tempo. Meer kan ik niet wensen voor mijn animaties.
Rieko Medendorp
Animator & Strategisch storyteller Vorm
Zowel in haar schrijven als communiceren is Nina fris en to the point. In commerciële teksten weet ze een goede balans te bewaren tussen helder en enthousiasmerend schrijven. To the point en op het gevoel.
Ster Hutten
Commercieel directeur UP learning
Copyright © Alle rechten voorbehouden