Schrijfdocent

Docent creatief en journalistiek schrijven

Jij wil mooie, overtuigende teksten schrijven. Teksten die precies laten zien wat jij bedoelt. Filmisch, ontroerend en retespannend. Of gewoon zo duidelijk als maar zijn kan.

Ik kan jou leren hoe je dat doet. Tijdens een cursus; dan leer je zowel van mij als van medecursisten. Of individueel; dan ben ik je schrijfcoach.

Bij kunstencentra, scholen en bedrijven geef ik cursussen creatief en journalistiek schrijven. Digitaal en op locatie.

Als schrijfcoach begeleid ik bloggers en journalisten.

Over mij als schrijfdocent

cursisten creatief schrijven


Wendy:
Goochelen met nieuwe verhalen
‘alles mag, niets is fout’
zoeken, strepen, steeds verdwalen
Goochelen met nieuwe verhalen
woorden op papier, ze stralen
wonderlijk hoe het zich ontvouwt
Goochelen met nieuwe verhalen
de zin voelt weer vertrouwd.

Peter:
‘Ik heb geleerd om in rust mijn gedachten, gevoelens en herinneringen op papier te zetten.’

cursisten journalistiek schrijven


Anne:
‘Nina leidde ons vliegensvlug door het journalistieke vak. Op onze redactie werkten we aan interviews, reportages, columns en achtergrondartikelen. Nina’s scherpe blik prikkelde en haar enthousiasme en openheid motiveerden: ik heb een nieuwe passie gevonden!’

Hélène:
‘Je lessen waren erg boeiend; je slides zijn levendig en actueel en je had steeds kleine oefeningen voor ons tussendoor zodat we wat jij vertelde zelf meteen in praktijk konden brengen. Ik heb echt veel geleerd en dat is heel fijn!’

Over mij als schrijfcoach

Yvonne Heinst

Yvonne Heinst woont als Nederlandse expat in Hongkong. In de zomer van 2019 volgde ze een digitale cursus journalistiek schrijven. Google Drive was ons digitale klaslokaal, daar plaatste ik lesmateriaal en zij haar huiswerk. Eens in de twee weken belden we om haar schrijfopdrachten te bespreken.

Na de cursus wilde Yvonne dat ik haar mentor werd. Voor JAN schrijft ze interviews en blogs over de coronapandemie.

Alice Bakker

‘Nina is eerlijk en spaart mij niet. Maar in plaats van te zeggen dat mijn zinnen slecht of goed zijn, stelt ze vragen waardoor ik zelf inzie wat er misgaat. Ik had mijn verhaal over het managen van een publiek private samenwerking in managementtaal opgeschreven en was daardoor het gevoel kwijtgeraakt. Met schrijfoefeningen maakte zij creativiteit los. Bij Nina mag ik mijn eigen pad volgen en krijg aangereikt wat ik nodig heb. Ik hoef niet harder of langzamer dan ik kan en als ik het even niet weet, dan is dat prima. Daarbij is ze werkelijk geïnteresseerd in wat ik doe, ze zoekt dingen uit en duikt graag de boekenkast in. Het gaat haar niet om haar eigen glorie of methode, maar om wat past bij mij en mijn boek.’