Kea 1

Als de tijd stil staat

Als huisarts had zij al mensen geholpen met euthanasie. Ook toen het nog niet mocht. Maar wanneer haar man, die lijdt aan de ziekte van Parkinson en aan dementie, aangeeft dat hij uit het leven wil stappen, komt Kea Fogelberg voor een groot dilemma te staan.

Luister naar de eerste minuut van het verhaal over Kea en Hans:


Op 22 april 2017, ruim een jaar na het overlijden van Kea’s man Hans, publiceerde de Volkskrant het verhaal dat Nina samen met haar vader schreef.  Een jaar later kregen vader en dochter de eervolle vermelding ‘Meestervertellers van 2017‘.
 

Het verhaal over Kea Fogelberg, met toelichting van de makers, vind je op de website van de Stichting Verhalende Journalistiek.
 

Elk kind verdient een veilig thuis

Het liefst was Annemarie bij een vriendinnetje, waar de familie gezellig rond de tafel zat, waar moeder altijd thuis was, waar je gezien en gehoord werd. Het waren de jaren tachtig, ergens in een Fries dorp. Ontmoet je Annemarie vandaag, dan zie je een vrolijke, sterke vrouw. Vraag je door, dan zakt haar schild. ‘Het is een soort leegte,’ zegt ze, ‘iets wat ik miste als kind, een gevoel van geborgenheid, liefde en waardering.’

Voor haar werk als onderzoeker bij Veilig Thuis maakt Annemarie de Vries weinig gebruik van haar eigen ervaringen. Ja, ze heeft wel voelsprieten voor emotionele verwaarlozing en huiselijk geweld. En ja, soms, om vertrouwen te winnen, zegt ze dat ze ook een mens is, met een verleden en een kruisje. Dat ze ook kind is geweest. Maar “bij dit werk mag je je niet laten misleiden.” Niet door de harde termen in een melding, niet door het voorbeeldige gedrag van een ouder, en niet door je eigen gevoelens.

Foto: Geisje van der Linden.

Radarmagazine, winter 2017.

Radarmagazine

Voor het relatiemagazine van Radar schreef Nina vier verhalen waarvoor ze in totaal 21 mensen interviewde:

Van Thorleif tot Habiba
Zeven leden van het Radicalisation Awarness Network vertellen over wat zij doen om radicalisering te voorkomen.

Op pad met Buurtteam Overvecht
Hoe ervaarden cliënten en hulpverleners de overgang van specialistische zorg naar generalistische zorg.

Hoe ga je om met armoede?
Over parttime ondernemersschap, vrij reizen voor minima en een actieteam dat armoede bespreekbaar maakt.

Elk kind verdient een veilig thuis

Twee medewerkers van Veilig Thuis vertellen wat een ‘veilig thuis’ voor hen betekent.

Radarmagazine, winter 2017.

 

Nachtbus naar ver weg

Dagelijks vertrekken er bij de Jaarbeurs in Utrecht internationale bussen. Journalist Nina Blanken en fotograaf Lilian van Rooij postte bij de bus van tien uur ’s avonds naar Londen en tekende de verhalen van passagiers op. Het resultaat: Hello Goodbye aan de Croeselaan.

Nina en Lilian maakten vier portretten van reizigers: de austistische Ruben, die liever Lizie wordt genoemd; een meisje uit Maarssen dat naar Canterbury wil verhuizen; een Nederlands-Somalische familie uit Hoogeveen; en de Engelse Kevin die zijn elfjarige Utrechtse zoon de hele wereld wil laten zien, omdat hij gelooft dat je van reizen veel meer leert dan van boeken: ‘Just getting up of your lazy ass, goin’ out there and doing it.

De Dakhaas nr. 09 – najaar 2016.

Stichting Zuilen Ondiep Gezond

Voor de wekelijkse Leesmap van Stichting Zuilen Ondiep Gezond in Utrecht portretteert Nina de samenwerking tussen zorg- en hulpverleners. Naast portretterende interviews schrijft ze ook reportages en korte artikelen over actuele onderwerpen.

Utrecht Noordwest beweegt met Janette Brouwer

Wat gaat er goed en wat kan er beter? We vragen het aan Utrechtse zorg- of hulpverleners uit Zuilen en Ondiep. Dit keer vertelt Janette Brouwer hoe zij Utrechters in beweging krijgt. Janette is beweegmakelaar bij SportUtrecht en gestationeerd in Noordwest.

‘Voor iedere bewoner is er in de wijk iets te doen aan beweging, iets wat bij die persoon past, daarvan ben ik overtuigd. Uitspraken als “te oud, kan niet meer, te veel pijn; ik pas niet bij die groep, de groep wil mij niet hebben,” en “sporten is voor mij te duur”, komen voort uit interne belemmeringen. Belemmeringen die je kunt omzeilen of overwinnen. 
Via doorverwijzingen en door zelf aanwezig te zijn op ontmoetingsplekken, zoals wijkcentra, kom ik met wijkbewoners in contact. Ik zoek uit welke vorm van beweging bij iemand past en verwijs diegene daarnaar door. De een sluit zich aan bij een wandelgroep, yogaschool of voetbalclub, de ander krijgt een Beweegmaatje.

Is een doorverwijzing niet genoeg, dan kan ik met het project ‘In Beweging’ mensen aan de hand meenemen. Zo ontmoette ik een alleenstaande man van bijna 65. Door lichamelijke klachten raakte hij in de ziektewet en verloor zijn sociale contacten. Ik stelde hem vragen over wat hij vroeger graag deed en wat hij nu zou willen doen. Waarop hij vroeg: “Maar hoe zit het met mijn animo?” Als hij niet gemotiveerd was, dan kwam die echt niet van de bank af. Hij had een doel nodig: binnen een aantal maanden zou hij zelf naar zijn zus in Maarssen fietsen en haar op die manier regelmatig bezoeken.
We begonnen samen op de drukke Amsterdamsestraatweg. Hij vond het spannend, maar het gaf hem ook een positief gevoel. Sindsdien haalt hij zijn medicijnen met een wandeling en gaat hij vaker met de fiets dan met de bus.
Mensen die niet meer bewegen, hebben vaak iets heftigs meegemaakt. Mijn taak is uit te zoeken waar ze van ‘aan’ gaan.’

Positief over aantal aanmeldingen voor ‘In Beweging’
‘Waar ik super tevreden mee ben, is het aantal aanmeldingen voor ‘In Beweging’. Ik ben daar pas in september mee begonnen, en heb nu al vijftien aanmeldingen.’

Verbeteren: combineer zorg en beweging
‘Het zou mooi zijn als zorgverleners nóg vaker denken aan een combinatie van zorg en beweging.’

Leesmap van Stichting Zuilen Ondiep Gezond, 27-11-2018.

Sms als extra service van zorgverlener

Tien POH’ers van Gezondheidscentrum De Brug werken sinds 1 november met de SMS Afspraak Herinnering Service van Pharmapartners. Patiënten zien de sms als extra service en de no-show cijfers lijken te dalen. Praktijkmanager Ariadne Berk legt uit hoe zij de reminder invoerde en wat ze ervan heeft geleerd.

‘De sms-reminder is bij De Brug gekoppeld aan de Medicom-agenda’s van tien POH’ers. Alle patiënten die in een spreekuurblok staan, krijgen 24 uur voor hun afspraak een sms. Daarin staat bijvoorbeeld: U heeft dinsdag 18 december om 14:30 uur een afspraak met en dan de naam van de zorgverlener. Patiënten die de POH’er thuis bezoekt of die een belafspraak hebben, krijgen geen sms.’

Agenda’s uniform invullen
‘De sms-reminder vergt meer voorbereiding dan ik eerste instantie dacht. Afgelopen zomer voerden we de service al in. Ik dacht, dat doen we even, we beginnen gewoon, naar na twee dagen zijn we al gestopt.
De service werkt alleen als de gebruikers hun agenda’s uniform invullen, en dat was bij De Brug nog niet het geval. Voor de tweede pilot hebben we alle agenda’s aangepast en ik heb met elke POH’er besproken hoe de service werkt.
De sms-service werkt aan de hand van spreekuurblokken. Als je in een spreekuurblok zes afspraken hebt staan, waarvan één een belafspraak, dan krijgt die belafspraak ook een sms. Maar vul je de belafspraak in als ‘mevrouw Janssen bellen’, dan herkent het systeem de belafspraak niet als afspraak en wordt er geen sms verzonden.’

‘Ik zou het zo weer doen’
‘Voor mijzelf is het ook een leerproces. Voor ik begon wist ik niet precies hoe de agenda’s en de sms-reminder werkten. Ik heb in totaal twee uur met Pharmapartners gebeld en ben twee volle werkdagen bezig geweest met de implementatie. En ik zou zo weer doen.
Ik heb geleerd door te doen. In het begin had ingesteld welke spreekuurblokken géén smsje moesten krijgen. Hierdoor zaten er ook mensen in de wachtkamer die helemaal geen afspraak hadden. Nu heb ik ingesteld welke blokken wél een sms moeten krijgen.
Waar we nu nog aan werken, zijn de 06-nummers. Als een patiënt drie nummers heeft opgegeven, moeten we handmatig een voorkeursnummer instellen. Het is een lopend proces.

Bij no-show belt de huisarts
Sinds april werken we al met de no-show regeling. De no-show cijfers waren zeer hoog, bij sommige praktijken kwamen er dagelijks wel één of twee mensen niet opdagen. Vooral voor POH’ers is dat erg vervelend.
De no-show regeling werkt zo dat wanneer iemand de eerste keer niet komt opdagen, de huisarts belt. De tweede keer versturen we een brief en de derde keer moet de patiënt aan de balie vijftien euro betalen. Maar dat is nog maar één keer voorgekomen. Dat niet de assistent maar de huisarts de eerste keer belt, maakt al een groot verschil.
De sms-reminder is een mooie toevoeging. We hebben nog geen harde cijfers, maar omdat de POH’ers en de patiënten de sms als extra service ervaren, overwegen de huisartsen om in 2019 ook met de sms gaan werken.’

Leesmap van Stichting Zuilen Ondiep Gezond, 13-12-2018.

Toeristenstad Utrecht

Tijdens de Tour de France kon de wereld zien hoe leuk Utrecht is. Stroomt de stad nu vol met toeristen en wordt de Zadelstraat een nieuwe Ramblas?

Als de klokken in de Domtoren acht uur slaan, scheurt een fietser er voorovergebogen onderdoor. De winkels in de Zadelstraat zijn nog dicht. De straat tussen toren en Mariaplaats is nog van de forenzen.

De Dakhaas nr. 07, najaar 2015.

Als de waarheid er maar staat

Met een stapel kranten stappen NRC Next journalisten Carola Houtekamer en Freek Schravesande het koffiehuis van Spoorwijk binnen. Ze zijn er al vaak geweest. In vijf maanden tijd hebben ze de Spoorwijkers leren kennen. De moeders zonder mannen, de wijkagenten en de medewerkers van de Voedselbank. Tante Cor, haar zoons, leden van de Quote-500 bende, en Cicero.

De Nieuwe Reporter, 2014.